Vestby Historielag

E-post:
post@vestbyhistorielag.org

Bankkonto: 10803545575

Historielagets tur i Hauerskogen den 24. august 2014. 30 fremmøtte koste seg i skogen i deilig høstvær.
Temaet var: Dette har vi. Hva kan vi tape ved eventuelle jernbanetraseer og ny motortvei til bro, tvers igjennom dette området? Trond Berthelsen, Tore Rahn, Tore Opdal, Atle Håbjørg og Ivar Windheim bidro med å fortelle.
24. august 2014 - ved Hauertjern
Rast på Tørfest gravfelt. Gravrøyser til venstre i bilde.
DEMOKRATI DET VANSKELIGE ORDET - nesten full sal i Black Box på Follo Folkehøgskole den 14. sept 2014!
Fra forestillingen med Liv Tanberg, Eli Anne Linnestad, Ellen Skaflestad og forfatter Henning Karlstad og kor bestående av elever fra Follo Folkehøyskoles vokallinje.
Kulturminnedagene i Vestby 2014 - Arr. Vestby historielag, Vestby kunstforening, Follo Folkehøgskole og Vestby kommune.
Kulturminnedagene i Vestby 2014
Stuvende fullt på Prestegården i Vestby ved lanseringen av "Å sa du".
Henning Karlstad holdt et foredrag på "nyvestbysk" og boka ble lansert.
Det ble solgt nesten 50 bøker på dagen.
En typisk julegavebok til de som har interesse for språk. Boka en under lupen blant noen forskerelever på Vestby VGS.

Moss Avis skrev:
Fullt hus på Elverhøy ved lansering av boka "Glimt fra Hølens historie gjennom 300 år".
Tom Braen fra Son møtte 50 interesserte tilhørere da han fortalte om maleren Dørnberger i Son Kulturkirke den 10. februar 2015.
Takk til Tommy for flott og humoristisk informasjon!
# Historiske bilder
Ingvar Dahl samlet 65 tilhørere til Historielagets tur i Hølen på en vakker dag, søndag den 26. april. Alle koste seg og vi hørte korsang over elven fra Cafeen i løpet av turen.
Den 19. mai 2015. Jarleif Nordheim holdt sitt lærerike foredrag om de
første gårdene - "Bygda blir til."

Etter pausen

Astrid Randem Lunde, Oliver Alexander Nordtveit Orefellen
og Siril Bjørke holdt et flott foredrag for oss! Det dreide seg om lokal dialekt - eller ikke dialekt. Alt på Prestegården, lesaget av lærer Marita Kristiansen til venstre på bilde.
GENERALPRØVE! 1/9-2015
"Leker fra fortiden" på Risil.
6. klassinger fra Bjørlien laget en flott oppvisning for Historielaget!
De har øvd lenge og det blir en super dag den 20. september
på Gressbanen når dette skal vises for allmenheten!

Vi måtte trekke inn i kantina på gamle Risil U-skole på grunn av regn. Så det ble litt trangt. Ute blir det enda artigere!
Den 16. oktober var Jerleif Nordheim, Henning Karlstad, Tom Braaen, Ingvar Dahl og Trond Berthelsen klare med lokale historiske begivenheter fra hvert sitt distrikt.
Bilder fra tidligere tider fulgte med, som ikke mange hadde sett før. Unisont sa forsamlingen på rundt 90 personer denne kvelden på Grevlingen i Son, at her var det ett og annet som var nytt.

Den 20. oktober var det rundt 90 voksne og ca. 40 barn samlet på gressbanen i Vestby senbtrum. Noen av barna hadde fått kostymer fra NRK og de hadde øvd i et halvt år på de gamle lekene fra 1950-tallet. Dette viste de fram for alle og etter hvert var alle med i lekene.
Opplegg på dette blir delt med andre skoler etter hvert.
Oppsummert kan Historielaget mene at begge dager var vellykkede arrangementer!
NRK supernytt var tilstede og filmet og sendte en reportasje om leken påfølgende uke.
Vellykket "smugler"-møte ved Son Båthavn!
Mellom 60 og 70 fikk stuet seg inn i møtelokalet
på båthavna onsdag den 3/2-16. Det kom mange positive meldinger.
Det var foredrag og film om spritsmuglingen i forbudstiden i våre nære trakter fra Emmerstad, Hvitsten, Krokstrand, Hulvik, Kjøvangen og Son.

A-1-V BETYR; AKERSHUS, NR 1, VESTBY. DETTE ER KJØVANGENS
FØRSTE REGISTRERTE
REKETRÅLER. KANSKJE VESTBY KOMMUNES FØRSTE? SON VAR JO EGEN KOMMUNE DEN GANGEN PÅ 1930-TALLET.
FREMDRIFTEN VAR SEIL OG FANGSTENE VAR EVENTYRLIGE I FORHOLD TIL 1970-TALLET.
HØR MER! DEN 2. NOV. 2016 KL 19.
SEILFORENINGEN I SON!

Gruvetema i Kulturminnedagene 2017. Tur til gruvene ved Hvitstenveien og
historikk i arr. på Grevlingen i Son. De
høytidelige mutingsbrevene på 1750-tallet ble fremført på morsomt vis i sketsj av Follo Folkehøyskoles elever og lærer Christian Killengreen.